logo
¦roda, 24 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Uroczystości i Święta - Niepokalanego Poczęcia NMP (8 grudnia)

Przyszłość zmieniła przeszłość
Dominikański Ośrodek Liturgiczny 2005-12-08
Rdz 3,9-15; Ef 1,3-6.11-12; Lk 1,26-38
Jeśli się dłużej nad tym faktem zastanowić, nie wydaje się dziwne, że liturgia świąt maryjnych jest szczególnie brzemienna teologią. Wszak teologia jako nauka o Bogu samym była i jest w pierwszym rzędzie tajemnicą życia Tej, która Boga porodziła. Teologia nie tyle wypowiedziana, przedyskutowana, spisana, co raczej zrozumiana, przeżyta i zrealizowana.
 
Obecność teologii w życiu Maryi jest przecież jakoÅ› podobna do obecnoÅ›ci teologii w celebracji liturgicznej. I tu i tu nie mamy do czynienia ze sformuÅ‚owanymi twierdzeniami czy opasÅ‚ymi traktatami teologicznymi – choć nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że aby zrozumieć teologiÄ™ życia Maryi i teologiÄ™ celebracji liturgicznej wiele trzeba poznać i wiele pewnie przeczytać. Ale zarówno w życiu Maryi, jak i w celebracji liturgicznej teologia po prostu siÄ™ dzieje – ukryta pod gestami, czynnoÅ›ciami, znakami. Å»ycie Maryi w caÅ‚oÅ›ci jest liturgiÄ… i w caÅ‚oÅ›ci jest rozumieniem Bożych tajemnic.
 
Niepokalane Poczęcie Maryi to jedno z tych świąt liturgicznych, które pozwala zbliżyć się zarówno do logiki celebracji liturgicznej, jak i do logiki planu zbawienia.
 
Tajemnica teologii czasu
 
PodstawowÄ… tajemnicÄ…, przed jakÄ… stawia nas dzisiejsze Å›wiÄ™to, jest tajemnica czasu. Kiedy kapÅ‚an w kolekcie wypowiada sÅ‚owa: Boże, Ty na mocy zasÅ‚ug przewidzianej Å›mierci Chrystusa zachowaÅ‚eÅ› NajÅ›wiÄ™tszÄ… DziewicÄ™ od wszelkiej zmazy, znajdujemy siÄ™ wraz z tymi sÅ‚owami w samym sercu tajemnicy czasu, który co prawda jest jakowymÅ› odbiciem wiecznoÅ›ci Bożej, niemniej jednak Boga w dziaÅ‚aniu zbawczym nie ogranicza i nie wiąże. Zanim dokonaÅ‚o siÄ™ odkupienie przez OfiarÄ™ KrzyżowÄ…, Maryja już dostÄ…piÅ‚a na mocy Bożej woli udziaÅ‚u w skutkach tego, co dopiero miaÅ‚o siÄ™ wydarzyć. Bóg dozwoliÅ‚, by to, co siÄ™ miaÅ‚o dopiero stać, przyniosÅ‚o skutki w tym, co już siÄ™ wydarzyÅ‚o. Po raz pierwszy w historii Å›wiata przyszÅ‚ość zmieniÅ‚a przeszÅ‚ość. Czy można to zrozumieć? Nie sÄ…dzÄ™. Ale pewnie można doÅ›wiadczyć. SÄ… przecież ludzie, którzy w pewnym momencie powiedzieli Bogu tak, a później okazaÅ‚o siÄ™, że to, co dziaÅ‚o siÄ™ wczeÅ›niej w ich życiu zmierzaÅ‚o jakoÅ› w dopiero co wybranym kierunku. Wydarzenia z przeszÅ‚oÅ›ci, które wydawaÅ‚y siÄ™ przekleÅ„stwami, raptem nabraÅ‚y sensu i okazaÅ‚y siÄ™ bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwem. Wina, którÄ… trudno wrÄ™cz byÅ‚o wyznać, staÅ‚a siÄ™ bÅ‚ogosÅ‚awionÄ… winÄ…. PrzeszÅ‚ość okazaÅ‚a siÄ™ posÅ‚uszna wyborowi Boga, który przecież dopiero co siÄ™ dokonaÅ‚ i ma siÄ™ realizować w przyszÅ‚oÅ›ci. Tajemnica fiat, tajemnica przyjÄ™cia powoÅ‚ania to tajemnica zgody na zmianÄ™ przez Bożą wszechmoc przeszÅ‚oÅ›ci w kierunku obranej przyszÅ‚oÅ›ci. Tak jak ludzka natura Maryi, która od czasów Ewy nierozerwalnie wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z grzechem, staÅ‚a siÄ™ teraz Domem Bożym, tak wszystko, co wynosimy z przeszÅ‚oÅ›ci stanie siÄ™ miejscem PrzyjÅ›cia Pana – jeÅ›li tylko wyrazimy na to zgodÄ™. A wszystko dokonuje siÄ™ dziÄ™ki zbawczej Ofierze Chrystusa, której moc przekracza czas i niszczy wszelkÄ… determinacjÄ™.
 
Wspólnota grzechu, wspólnota łaski
 
W modlitwie nad darami, która wykorzystywana jest podczas dzisiejszej celebracji kapłan mówi: Wszechmogący Boże, przyjmij zbawienną Ofiarę, którą Ci składamy w uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, wyznajemy, że Twoja uprzedzająca łaska zachowała ją od wszelkiej zmazy, za jej wstawiennictwem uwolnij nas od wszelkich grzechów.
 
Zaś modlitwa końcowa powraca do tego samego teologicznego wątku: Panie, nasz Boże, niech przyjęty przez nas Sakrament uleczy nas z ran zadanych przez grzech pierworodny, od którego zachowałeś Najświętszą Maryję Pannę przez przywilej Niepokalanego Poczęcia.
 
Jak to jest, czy bezgrzeszność Maryi nie oddala jej od nas – grzeszników? Czy może być naszÄ… MatkÄ… Ta, która nawet od skazy pierworodnej zostaÅ‚a zachowana? JeÅ›li uwierzymy, że grzech jest czymÅ›, co tworzy i konstytuuje naszÄ… naturÄ™, wówczas rzeczywiÅ›cie Maryja Niepokalanie PoczÄ™ta staje siÄ™ odlegÅ‚a i nieosiÄ…galna. Ale przez dzisiejsze Å›wiÄ™to Bóg mówi co innego. On wie, że grzech nie przynależy do naszej natury i bliższy tak naprawdÄ™ jest nam ten, kto jest od grzechu wolny. Bo w Bożych planach czÅ‚owiek stworzony zostaÅ‚ tak, jak Maryja zostaÅ‚a zachowana mocÄ… ofiary Chrystusowej, wolny od jakiegokolwiek „nie” wobec swego Ojca i Stwórcy. Niepokalaność Maryi to jej podobieÅ„stwo do nas takich, jakimi w gÅ‚Ä™bi serca chcielibyÅ›my być i jakimi być możemy dziÄ™ki Å‚asce Chrystusowej, a nie dziÄ™ki naszej stworzonej naturze. Niepokalane PoczÄ™cie to Å›wiÄ™to powrotu stworzenia do miÅ‚oÅ›ci i posÅ‚uszeÅ„stwa wobec swego Stwórcy, Å›wiÄ™to zapowiadajÄ…ce również nasz powrót do nas samych takich, jakimi chcielibyÅ›my być, jakimi byliÅ›my i jakimi stać siÄ™ możemy – wolnymi od buntu przeciw naszemu Ojcu.