logo
Poniedzia³ek, 29 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Rok A - 17 niedziela zwykła

Profesor - uczniem i ojcem
O. Andrzej Prugar OFMConv 2008-07-27
1 Krl 3,5.7–12; Rz 8,28–30; Mt 13,44-52
Jezus koÅ„czy nastÄ™pujÄ…cÄ… konkluzjÄ… pouczenia zawarte w przypowieÅ›ciach: „Każdy uczony w PiÅ›mie, który staÅ‚ siÄ™ uczniem królestwa niebieskiego, podobny jest do ojca rodziny, który ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare” (Mt 13,52). Uczony w PiÅ›mie ÅšwiÄ™tym, Biblii - to profesor, czÅ‚owiek, który zna i wykÅ‚ada sprawy Boże. A jednak każdy taki profesor ma siÄ™ stać uczniem, czyli przyjąć postawÄ™ przyjmujÄ…cego wiedzÄ™, czÅ‚owieka, który chce siÄ™ uczyć. OczywiÅ›cie uczeÅ„ królestwa Boga potrzebuje czasu, a przyswajanie takiego materiaÅ‚u nie jest Å‚atwe ani proste, bywa, że nie zaliczy siÄ™ egzaminu za pierwszym razem, trzeba powtarzać trudniejsze partie materiaÅ‚u wiele razy. Ale poprzez wytrwaÅ‚ość, chyba niepostrzeżenie nawet dla samego ucznia, on sam staje siÄ™ ojcem dla innych, który rozporzÄ…dza skarbem, obdarza bogactwem innych. Ze skarbca Bożej MÄ…droÅ›ci - Starego i Nowego Testamentu, który staje siÄ™ osobistym skarbcem profesora, ucznia i ojca – wydobywa i rozdziela coÅ›, co jest prawdziwym nasyceniem i szczęściem czÅ‚owieka.
 
Salomon byÅ‚ królem. MógÅ‚ samym autorytetem swojego urzÄ™du sprawować wÅ‚adzÄ™ królewskÄ…, pomnażać bogactwo, żyć dostatnio i dÅ‚ugo „jak król”. Na pewno jako syn króla Dawida byÅ‚ dobrze przygotowywany do sprawowania urzÄ™du i miaÅ‚ dobrych profesorów. Jednak w spotkaniu z Bogiem byÅ‚ uczniem, który prosi o dar rozeznawania (por. 1 Krl 3,5.7-12). RzeczywiÅ›cie staÅ‚ siÄ™, poprzez mÄ…dre rozstrzyganie spraw ojcem narodu wybranego, a nawet dla wielu innych narodów.
 
Dar rozeznania, mÄ…droÅ›ci, rozumu i inne dary Ducha ÅšwiÄ™tego sÄ… nam potrzebne, aby wybrać to, co najważniejsze i najlepsze w danej chwili. WÅ›ród coraz wiÄ™kszej iloÅ›ci rzeczy, które nas otaczajÄ… i które możemy posiadać; wÅ›ród wielu decyzji, które możemy podejmować, trzeba mÄ…drze wybrać. Sens majÄ… wybory i decyzje w perspektywie życia wiecznego. Każdy wybór nas tworzy. CzÅ‚owiek rozwija siÄ™ albo marnuje swoje życia i talenty poprzez decyzje życiowe. Jest radoÅ›ciÄ…, bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwem albo przekleÅ„stwem dla innych. W nieustannym otwarciu i sÅ‚uchaniu Boga i ludzi Bożych, uczymy siÄ™ coraz lepiej żyć. To wyraz miÅ‚oÅ›ci do Boga, a Å›w. PaweÅ‚ powiada: „Bóg z tymi, którzy Go miÅ‚ujÄ…, współdziaÅ‚a we wszystkim dla ich dobra” (Rz 8,28). Poszczególne wydarzenia życiowe, a nawet poszczególne chwile dnia Å‚Ä…czÄ… siÄ™ w jednÄ… caÅ‚ość jak puzzle. Bóg staje siÄ™ „mistrzem szczegółów” i nawet to, co jest bardzo trudne staje siÄ™ drogÄ… dobra - do Jego Serca.
 
Jan PaweÅ‚ II powiedziaÅ‚  w 1979 r. w CzÄ™stochowie, chyba nie tylko do ludzi mÅ‚odych: „Musicie myÅ›leć o sobie w kategoriach uczniów Chrystusa. Chrystus wciąż ma uczniów, wszyscy jesteÅ›my Jego uczniami - jeżeli sÅ‚uchamy Jego sÅ‚owa, jeżeli je rozważamy, jeżeli siÄ™gamy w gÅ‚Ä…b naszego serca, jeżeli Mu to serce otwieramy, jeżeli razem z Nim ksztaÅ‚tujemy w sobie cierpliwie, wytrwale nowego czÅ‚owieka. Nawet czasem nie zaszkodzi, jak siÄ™ nad sobÄ… zamyÅ›lisz i zmartwisz. Nawet czasem nie zaszkodzi, jak siÄ™ na siebie zagniewasz. To lepsze, niż gdybyÅ› miaÅ‚ lekkomyÅ›lnie przeżywać swojÄ… mÅ‚odość i gubić wielki skarb, wielki, niepowtarzalny skarb, który w sobie nosisz, którym jesteÅ› ty sam”.
 
Królestwo niebieskie podobne jest do skarbu ukrytego w roli… do kupca, poszukujÄ…cego piÄ™knych pereÅ‚” (Mt 13,44-45). Tak  jak „pewien czÅ‚owiek”, jak „kupiec”, którzy nie wahali siÄ™ „sprzedać wszystko”, aby zdobyć skarb i perÅ‚Ä™, tak samo każdy czÅ‚owiek niezmiernie siÄ™ cieszy z odkrycia, że sam Bóg, miÅ‚ość do Niego jest najważniejsza  dla caÅ‚ego życia i wiecznoÅ›ci . „Jednakże tylko czujny uważny czÅ‚owiek dochodzi do radosnego odkrycia, które prowadzi do poÅ›wiÄ™cenia wszystkiego dla osiÄ…gniÄ™cia tego, co jest dla niego naprawdÄ™ ważne i bezcenne: Boga jako najwyższe dobro… Boga oczekiwać, nieustannie wypatrywać Jego nadejÅ›cia, przygotowywać siÄ™ na Jego przyjÅ›cie – jest jedynym sensem czÅ‚owieka” (ks. prof. A. Paciorek). Owszem i bez tego odkrycia można żyć, ale czy można wzrastać, dojrzewać, owocować jak Jezus? Objawi to koniec czasu, sÄ…d ostateczny.
W trzeciej przypowieÅ›ci przeznaczonej na Å›wiÄ…tecznÄ… liturgiÄ™ sÅ‚owa - Bóg ukazany jest jak rybak, który niewidzialnÄ… sieciÄ… zagarnie w swoim czasie „ryby wszelkiego rodzaju”, to znaczy wszystkich ludzi (Mt 13,47). Tak, jak rozdziela siÄ™ dobre ryby od zÅ‚ych, zostanÄ…  oddzieleni ci, którzy osiÄ…gnÄ™li peÅ‚niÄ™ w Chrystusie, jak mówi Å›w. PaweÅ‚: „stali siÄ™ na wzór obrazu Jego Syna” (Rz 8,29) od tych, którzy napeÅ‚nili siÄ™ sensem przez siebie tworzonym, byli profesorami na katedrach mÄ…droÅ›ci tego Å›wiata. Nie uroÅ›li, nie doroÅ›li, bo nie chcieli… „i wrzucÄ… ich w piec rozpalony; tam bÄ™dzie pÅ‚acz i zgrzytanie zÄ™bów” (Mt 13,50).
 
Pierwszą i najważniejszą rolę, gdzie jest ukryty skarb i perła, jest nasze życie, serce, my sami. Nie możemy przecież tej najcenniejszej roli, jaką jest nasze życie, sprzedać za bezcen komukolwiek ani czemukolwiek. Bóg jest nie tylko ponad nami i obok nas. On jest w nas, a my powinniśmy być w Nim! Odkrywać Jego obecność, żyć każdym słowem, które pochodzi z Jego ust i serca to wysiłek profesora, trud ucznia i przywilej prawdziwie bogatego ojca.
 
o. Andrzej Prugar OFMConv